Coiloverguiden 2024

Coiloverguiden 2024

Lär dig allt om coilovers. Vilka funktioner de har och vad de skiljer sig åt. Vi guidar dig till rätt produkt till rätt bil!

Att välja rätt coilovers

Vilka coilovers är bäst? Det finns väldigt många olika märken inom coilovers och sänkningssatser. När man ska välja sats så ska man fundera på vad ändamålet ska vara, det är så det blir bäst. Ställ frågorna: ska jag bara sänka bilen? -ska jag köra på bana? -ska det vara kvalité och livslängd? -vad är min budget? 

Utifrån målet med coiloverköpet går man sedan vidare och tittar på vilka märken och modeller som passar sitt ändamål. I denna guide kommer vi gå igenom funktioner, vilka coilovers som passar vart, lite begrepp och ordbok, tips på justering och underhåll. Läs mer och lär dig grunderna inom coilovers!

Coilovers för gatkörning

Kör du bilen dagligen, så finns det två sätt att välja coilovers på egentligen. Antingen så har du stylat bilen så du vill att den ska vara "stancad", dvs riktigt låg, oftast fälgkant mot skärmkant. Eller, så har du byggt en bil som ska ha bättre väghållning än original, lägre körhöjd för utseendet och i vissa fall även bättre komfort. Med dessa två preferenser kan vi då kika på två typer av coilovers. En faktor till är såklart pris och budget, men vi utgår just nu ifrån att köpa rätt coilovers för rätt ändamål.

Stance - Till denna typ av bilbygge så rekommenderar vi alltid BC Racing BR. Det är BCs gatvariant på coilovers, men med den unika egenskapen att du som kund kan anpassa dessa vid beställningen. Du kan få deras "Extra drop" eller "Drop Low" som en del säger. Det betyder att dämparna byggs ca 20mm kortare än standardkitet, med tillhörande kortare fjädrar. Detta helt utan extra kostnad. Du får även möjligheten att bestämma hårdhet på fjädrarna själv. Detta är en fantastisk möjlighet för just stance-bilarna. På BC Racing får du också kitet komplett med topplagringar. Ofta cambertopplagringar fram, så länge bilen i sig kan ha och justeras den vägen.

Så vad ska du köpa om du ska köra Stancat?
Svar: BC Racing BR med extra drop och 2-4 kg/mm hårdare fjädrar.

Komfort & Sportig - Detta ändamål är lite bredare vilket ger fler alternativ, bra va! Men vi börjar från början.
Skillnaden mellan komfort och sport är inte så stor som det låter. Komfort när det kommer till väghållning är fjädring som klarar ojämna vägar och bulor utan att slå igenom eller vara stötig. Ett sportigt chassi är kort och gott fjädring som är stabilare och ofta ger en lägre tyngdpunkt än original.

I denna kategori så behöver man inte egenskaperna som i stance-kiten. Du vill inte ha bilen extra låg och absolut inte hårdare fjädrar. Här siktar vi istället på bra stötdämpare, justerbarhet, gummi eller OEM-topplagringar och progressiva fjädrar.

Som första rekommendation så har vi ST Suspensions. Detta är tyska KW Suspensions varumärke från USA, som är byggt på exakt samma invändiga komponenter som Inox-serien, men har en galvad dämparkropp istället för rostfri. Detta för att märket ska ha en lägre prisbild. Ändamålet med ST Suspensions är att nå en yngre målgrupp i framförallt USA med högkvalitativa coilovers från Europa.

ST Suspensions har flera olika steg att välja på där dom hamnar i en funktion per prisklass. En rolig egenskap är att du kan välja färg och egen text på fjädrarna. Rolig detalj!

  • X-serien - Endast justerbar höjd.
  • XA-serien - Höjdjustering, justerbar rebound.
  • XTA-serien - Höjdjustering, justerbar rebound, cambertopplagringar.
  • XTA Plus 3 - Höjdjustering, justerbar rebound, 2-vägs låg- & högfartskompression, topplagringar.
Vår andra rekommendation är KW Suspensions. Det är ingen tvekan om att alla som håller på med bilar vet vilka KW är. 
Med sin marknadsledande teknik och rostfria dämparkropp så är dessa coilovers mer eller mindre perfekta för oss i Norden. Du tänker säkert att dom är dyra. Ja, dom kostar mycket. Men tro oss, efter våra besök på fabriken och våra utbildningar så förstår man hur mycket som går in i dessa coiloverkit.

KW funkar på samma sätt som ST gällande funktioner och prisklasser. Deras serie för gatkörning kallas för Inox och utöver denna så finns även Street Comfort och HAS - ställbara fjädrar som passar perfekt för ändamålet. Inox 1 är endast höjdjustering, Inox 2 med justerbar rebound och Inox 3 med justerbar rebound och kompression.

Vi rundar av denna kategori med två billigare alternativ. Dessa täcks inte riktigt av egenskaperna vi önskar för det perfekta chassit. Men budget är en stor fråga när det kommer till coilover-köpet och vi ska inte glömma instegskiten.
TA Technix, ett märke som det talas mycket om men som faktiskt är ett bra insteg i bilstyling-världen. Deras coilovers är otroligt billiga och sänkar bilen billigt. Många säger att dom är hårda och studsiga men det kommer oftast till att man sänkt för mycket och botttnar dämparen, dvs studsar på det interna bumpstoppet. Då dessa sänks på fjädern så blir detta problemet om man sänker för mycket. Fördelen med TA trots att det är ett billigt märke är att det finns reservdelar. Det gör det sällan på billiga märken så detta är en trygghet och fördel.

Coilovers för trackdays & bankörning

Att välja coilovers som ska tåla bankörning, vara tillräckligt justerbara för att du ska kunna kapa tider och ha bra väghållning så behöver du veta ett par saker. Racingcoilovers (om vi använder det begreppet just nu), ska inte bara vara hårda fjädrar. Det är ett vanligt misstag som vi hör när vi pratar med kunder. "-På med hårdare fjädrar så klarar dom bana". Nej, så ska vi inte ha det. Häng med här!

Ett coiloverkit som är lämpligt på bana är ett kit som är följsamt mot underlaget. Du vill ha ett kit som faktiskt är mjukt, inte svampigt eller krängigt utan följsamt. Med riktigt bra dämpare, inställd rebound och kompression och rätt fjädrar så kommer din bil ligga klistrad på banan och fjädring följa banan perfekt. Så får du perfekt grepp. Så hur uppnår vi det då och vilka coilovers behöver jag köpa?

Öhlins Road & Track är ett jättebra kit för dig som kör trackdays där du kör bilen till och från banan. Dessa justerbara kit är gjorda för att enkelt få ut dig på banan med enkel justerbarhet genom en justerknopp som ändrar både rebound och kompression.

KW Suspension Clubsport är ett liknande kit men snäppet mer justerbara. Clubsport finns nämligen i både 2- och 3-vägs för dig som vill kunna justera rebound, låg- och högfartskompression separat. 3-vägsmodellen har även extern oljereservoar.

BC Racing ZR är 3-vägs justerbara med extern oljereservoar och inverterade monotube-dämpare. Dessa är otroligt hållbara och rejäla till ett fantastiskt pris. Öhlins och KW är riktiga ledare inom stötdämparteknik, men BC är en prisvärt alternativ vi står bakom!

Ordlista - Coilovers

  • Justerbar höjd. Detta har alla coilovers, annars är det en väghållningssats. Detta justeras via låsringarna/plattformen som sitter under fjädern, eller via nedre infästningen.

  • Justerbar hårdhet/stötdämpning. Detta är en funktion som finns på de dyrare kiten. En funktion som vi tycker är nödvändig. Ska du köra på bana är detta ett måste. Vill du ha möjligheten att åka med lite komfort fast du åker lågt så är även denna funktion nödvändig.

  • Topplagringar. På de dyrare kiten ingår oftast nya fräscha topplagringar. De kan ex. vara Pillowballs, gummibussningar eller annat. 

  • Justerbara nedre infästningar. Denna funktion är uppskattad hos kunder som ska åka riktigt lågt eller på bana. Detta tillåter dig att sänka bilen rejält utan att påverka preloaden (förspänningen).

  • Bromsslangshållare. De finare kiten har även modellanpassade bromsslangshållare för att du enkelt och snyggt ska kunna montera slangarna ihop med coiloversen.
  • Oljereservoar, separat rebound och kompression. En funktion du hittar på bankiten. Den externa oljebehållaren håller oljan kallare då en större mängd olja cirkulerar i dämparna. Med separata justeringar kan du även få dämpningen att jobba precis som du vill.

  • Låg- & högfartskompression, är hur snabbt dämparen trycks ihop vid långsamma eller snabba slag. Tänk att du kör över mjuka gupp i asfalten, då går oljan i dämparen igenom lågfartssektionen i kolven. Kör du ner i ett hål eller på hård kant i asfalten och det blir ett plötsligt slag, så går oljan snabbt igenom högfartssektionen i kolven. Dessa två justeringar gör att du kan justera exakt hur och när bilen ska bete sig efter underlaget.

JUSTERA COILOVERS - MED JUSTERBAR NEDRE INFÄSTNING


Höjden på bilen ställer du genom att förlänga/förkorta längden på coilovern. Detta ställs genom att man flyttar upp/ned den nedre infästningen. Det går att bara släppa låsringen och sedan skruva på hela coilovern men det är faktiskt ingen genväg då det ofta går tungt i gängorna när det sitter i lite spänn. Släpp därför nedre infästningen från bilen och snurra sedan på nedre fästet. Höjden på bilen är personlig! Vill man ha en jättelåg bil så ska man ha det. Vill man däremot ha en bil med antingen komfort eller väghållning så ska man nog tänka efter en extra gång. Att sänka bilen mycket påverkar även andra delar som inte är gjort för att ha dessa vinklar. Ofta får man mycket camber när man sänker mycket. Detta åtgärdar man genom att köpa ställbara camberstag alternativ ställa på camberplatorna som kommer på vissa coilovers.


1 Börja med att lossa på den nedre infästningen på bilen. 2 Släpp på den nedre låsringen med hjälp av ställnycklar. 3 Nu är det nedre fästet på coilovern lös vilket gör att höjden kan justeras.


JUSTERA COILOVERS - UTAN JUSTERBAR NEDRE INFÄSTNING


De coilovers som ligger i budgetklassen har ingen nedre infästning som går att flytta. Det gör att man inte kan korta ner coiloverns längd utan att påverka hårdheten. Det beror på att för att sänka måste man sänka ner fjäderns nedre infästning vilket då gör att övre infästningen kommer följa med ner. Problemet är då att hårdheten ökar markant eftersom fjädringsvägen kortas ner.


1 Släpp på låsringen med hjälp av ställnycklar. 2 Justera sedan den övre ställringen som ställer höjden på coilovern. 3 Nu när höjden är justerad, dra sedan tillbaka den nedre låsringen för att låsa fast fjäderna.


HÅLL DINA COILOVERS FRÄSCHA - SERVICE & UNDERHÅLL


Coilovers sitter väldigt utsatt för smuts. Det innebär att det är svårt att hålla dem rena i den mån som vore bra! Därför är det bra att försöka göra rent dem så ofta det går. Innan justering så ska man försöka få gängorna så rena som möjligt och därefter smörja.

Försök aldrig justera en smutsig coilover. Det finns ofta märkesspecifika fetter att smörja in gängorna med som gör att smuts osv inte fastnar lika lätt och framförallt är lättare att få bort. Men ett riktigt bra och prisvärt alternativ, är att spraya på silikonspray på coiloversen. Detta gör att smuts inte fastnar like lätt och dom blir lättare att spola av.
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ 

HUR JUSTERAR JAG PRELOAD? - VIDEOGUIDE


Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord