Ljuddämpare eller resonator? Vad är skillnaden?

Ljuddämpare eller resonator? Vad är skillnaden?

När man köper ett avgassystem kommer ofta två termer upp "ljuddämpare" och "resonator". Vad är då en ljuddämpare och resonator samt vad skiljer dem åt?

Vad är en ljuddämpare?

En ljuddämpare är en del av avgassystemet, utformad för att dämpa ljudet som skapas av motorn. Dess huvuduppgift är att minska bullernivån utan att påverka flödet och prestandan. Nedan följer några punkter av ljuddämparens funktioner och konstruktion:

  1. Ljudreducering över varvtalsregistret:

    • Använder en kombination av kamrar och bafflar.
    • Konfigurerade på ett särskilt sätt för att skapa olika ljudprofiler.
    • Effektiv över hela varvtalsområdet, från lågt till högt.
  2. Dämpningsmetoder:

    • Storleken på ljuddämpare avgör hur mycket ljudvågorna från motorn kan stutsa runt, ju större ljuddämpare du har desto mer av ljudet dämpas.
    • Dämpullet som finns i ljuddämpare fångar upp ljudvågorna.
  3. Material:

    • Tillverkad av rostfritt stål som T403, T304 eller titanium.
  4. Installation och underhåll:

    • Beroende på om det är en modellanpassad eller universal så kommer olika typer av installationer att behöva göras.
    • Anslutning till avgassystemet ger genom svetsning eller avgasklämma.
    • Regelbundet underhåll är avgörande för att bevara ljuddämparens effektivitet.
  5. Korrosionsaspekter:

    • Bakre ljuddämpare upplever lägre temperaturer (upp till 350° C) och ökad kondensation, vilket leder till högre korrosionshastigheter.
    • Kortdistanskörning kan accelerera korrosion genom otillräcklig avdunstning av kondensation.

Vill du lära dig mer om en ljuddämpare och de olika typerna som finns? Läs då denna guide "Vad är en ljuddämpare och hur fungerar den?".

Vad är en resonator?

En resonator är en viktig komponent i ett bilens avgassystem som har till uppgift att minska oönskade resonanser eller buller vid vissa varvtal, vilket ofta kallas för drön. Den är särskilt effektiv för att tillåta avgaserna att passera rakt igenom vid högre varvtal, likt ett rakt rör. Här är några punkter om resonatorn:

  • Resonansreducering:

    • Avsedd att eliminera oönskat ljud eller drön vid specifika varvtal.
    • Fungerar genom att använda ett sig av rör och kamrar som är specifikt avstämda för att ta bort vissa ljudfrekvenser, vilket gör avgasljudet mer behaglig.
    • Ofta installerad mellan ljuddämparen och katalysatorn för att förbättra ljudkvaliteten utan att signifikant påverka prestandan.
  • Design och funktion:

    • Resonatorer har ofta en genomgående design med en perforerad tub och yttre skal för att förfina avgasljudet och eliminera drön.
    • Används i sport-/muskelbilar för att förstärka ljudet från motorn, vilket kan göra det mer aggressivt och sportigt.
  • Prestanda och underhåll:

    • Kan lätt minska prestanda genom att lägga till mottryck i avgassystemet, men denna kompromiss är ofta acceptabel för den förbättrade ljudkvaliteten.
    • Vanliga problem inkluderar termisk skada, vilket kan orsaka att resonatorn producerar ett ringande ljud och misslyckas med att absorbera vibrationer från avgaserna.

Jämförelse mellan ljuddämpare och resonator

Vad är då skillnaden på en ljuddämpare och en resonator? Här ska vi kolla lite närmare på detta:

  • Ljuddämparens roll:

    • Primärt fokuserad på att minska bullernivån från motorn.
    • Använder dämpull och utrymme för att reflektera och neutralisera ljudvågor.
    • Viktig för att uppfylla ljudkraven från besiktningen.
  • Resonatorns funktion:

    • Justerar specifika ljudfrekvenser för att förbättra eller ändra avgastonen.
    • Designad för att eliminera oönskat drön och skapa en mer behaglig ljudmiljö, särskilt vid specifika varvtal.
    • Kan installeras för att förbättra ljudkvaliteten utan att signifikant påverka fordonets prestanda.
  • Storlek och vikt:

    • Resonatorer är generellt mindre och lättare än ljuddämpare, vilket gör dem mer lämpade för racebilar där viktminskning är viktigt. Detta gör att resonatorer är populära bland våra kunder som kör tävlingar och där varje kilo räknas.
  • Placering i avgassystemet:

    • På grund av deras funktion och design kan resonatorer placeras närmare motorn, vilket ger dem förmågan att snabbt och effektivt behandla ljudvågor. Ljuddämpare å andra sidan, som behöver hantera och kyla ner avgaserna, placeras längre bort från motorn.
  • Roller:

    • Resonatorer används ofta i bilar som inte kan rymma en stor ljuddämpare och de jämnar ut ljudvågorna, vilket gör det lättare för ljuddämparen att minska bullret. Detta samarbete mellan resonator och ljuddämpare är avgörande för att uppnå optimal ljudkvalitet och prestanda.

FAQs

Är det tillåtet att köra ett fordon utan resonator?

Att köra ett fordon utan resonator, eller med en defekt ljuddämpare, kan resultera i böter.

Varför bör man undvika att köra med en defekt eller trasig ljuddämpare?

Att köra med en skadad eller sliten ljuddämpare kan leda till en rad problem. Det kan orsaka hög ljudnivå från fordonet, risk för att avgaser tränger in i bilen, ökade utsläpp av skadliga avgaser, högre bränsleförbrukning, försämrad motorprestanda och sämre acceleration. Det är viktigt att se till att din ljuddämpare är i gott skick för att undvika dessa problem.

Hur fungerar en ljuddämpare på bilen?

En ljuddämpare på bilen fungerar genom att minska ljudnivån från avgaserna till en "acceptabel nivå". Ljuddämparen består av en serie kammare, perforerade och fasta rör som är utformade för att sprida och dämpa ljudet som skapas när avgaserna passerar genom systemet.

Skribent: DDESIGNs redaktion

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord