- Totalt 0 kr
Hej och välkommen till våra köpvillkor!
Här har vi försökt att förklara våra villkor i butiken och är någonting otydligt som gör att du tvekar på att handla av oss. Kontakta oss då så vi kan hjälpa till samt utveckla och förenkla köpupplevelsen hos oss.
Allmänt
- Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan DDESIGN AB 559138-1545 ("Bolaget") och dig som gör en beställning från oss via www.ddesign.nu (”Webbplatsen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Bolaget framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via Webbplatsen.
- Utöver Villkoren gäller även Bolagets integritetspolicy. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
- Du som handlar som privatperson behöver vara över 16 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 16 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.
- Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp
Beställning
Beställningar tas emot via webbshoppen. Om du är under 16 år måste du ha
målsmans, dvs. förälders, tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att
en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla
falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk
eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd. Betalningar via Swish debiteras direkt. Betalningar med Klarna faktura aktiveras i samband med utleverans. Klarna konto, kort och direktbetalning kan ske direkt.
Betalsättt
Hos oss kan du enkelt betala med Klarnas olika betalsätt samt Swish. För frågor om din Klarna faktura/betalning ska du kontakta Klarnas kundtjänst på www.klarna.se
Mervärdeskatt
Priserna visas inkl. 25% moms.
Rabattkoder
Genom våra samarbeten med vissa klubbar eller personer så kan rabattkoder användas. En rabattkod är personlig och får ej användas av någon annan än du som är registrerad på rabattkoden.
Du kan EJ kombinera varor med redan nedsatt pris med en rabattkod. Order som bryter mot dessa regler tas bort.
Leverans
Summor under detta debiteras frakt för direkt i kassan med lämpligt fraktsätt. Till privatperson skickas paket under 20kg samt ej skrymmande gods med DHL Service Point. Tyngre paket samt skrymmande gods skickas med DHL Paket eller DHL Stycke. Dessa aviseras och körs ut dagtid. Paket som går med DHL Paket eller DHL Stycke kan EJ adressändras i efterhand.
Har du handlat som företag så kan paketet även komma att skickas med DHL Paket. Vissa varor kommer även med s.k dropship. Detta för att minska frakttiden när ex. ett centrallager ligger nära.
Leveranstid:
I webbutiken är alla våra varor markerade med leveransindikering. Vi
måste dock reservera oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på
felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske
såväl tidigare som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att
stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma.
Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny
order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med
leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan
effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”). Delleveranser sker endast
på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig. Vi
reserverar oss för förseningar som kan uppstå om en leverantör i sin tur
inte håller sina ledtider mot oss.
Vi jobbar ständigt med att förbättra våra leveransflöden. Har du en idé eller synpunkt på vårt leveranssystem. Var vänlig kontakta oss så vi kan utveckla och förbättra oss.
Leveranssätt: Du ser direkt i kassan vilket leveranssätt som är det rekommenderade. Små paket går till utlämningsställe medans större paket körs hem till din dörr, inklusive avisering. Vanligtvis skickas en vara med DHL eller Posten (Brev) men det kan hända att vi använder oss av annan speditör. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt.
Till Finland skickar vi med DHL Express och frakten räknas ut direkt i kassan.
Kontrollera alltid din leverans så artiklarna du mottagit är rätt och i bra skick. Rapportera annars till chauffören på plats så dom kan märka leveransen. Är inte en vara märkt som skadad vid leverans så är det nästintill omöjligt att söka ersättning hos fraktbolaget. Kolla alltid godset innan du skriver på!
Mottagaren uppmanas att i omedelbar anslutning till mottagandet av gods kontrollera om det är behäftat med dold skada. Dold skada ska anmälas till DHL snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet för biltransporterat eller lagrat gods, senast sju (7) dagar efter mottagandet av flygtransporterat gods och senast tre (3) dagar efter mottagandet av sjötransporterat gods.
En försändelse som skickats måste alltid hämtats ut. Skall en retur göras behövs paketet först hämtas ut och en returansökan behövs göras via formuläret. Paket som ej hämtas ut och går i retur faktureras en avgift ut på. Denna avgift tas ut från DHL och varierar mellan 100-400:- beroende på storlek och vikt.
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Du får av DHL minst 2 påminnelser, via brev och telefon. Om du inte kan tar emot paketet vid leverans, och/eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa (minst 250:-) för frakt- och administrativa kostnader. (De terminalavgifter och fraktostnader som godset fått, debiteras du som kund för.) Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din
beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med
effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om
ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella
prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid
ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när
ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut
från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt
enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En
avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss.
Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att
beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling/leverans
har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.
Avbeställning av icke lagerförd vara samt "beställningsvara" som
beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det
att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten. Se ångerrätt.
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Du får av DHL minst 2 påminnelser, via brev och telefon. Om du inte kan tar emot paketet vid leverans, och/eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa (minst 250:-) för frakt- och administrativa kostnader. (De terminalavgifter och fraktostnader som godset fått, debiteras du som kund för.) Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Vi har rätt att avbeställa din order vid eventuella problem eller tvister. Detta meddelas via mail att ordern blivit annullerad.
Ångerrätt
Som
privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp
inom 14 dagar från att du mottagit din vara. Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du
sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har inte rätt att ångra
dig om tjänsten påbörjas under ångerfristen med ditt samtycke, om varan
på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, är specialbeställd
(beställningsvara och ej lagerförda coilovers)
eller att du har registrerat licensen. Ångerrätten börjar löpa den dag
vi bekräftade din beställning av en tjänst hos oss respektive den dag du
fått varan eller en väsentlig del av den.
Om du vill utnyttja
din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss via formuläret "Returnera din vara" under kundtjänst. Vi
tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som
krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta
ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska
skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra
rekommendationer vad gäller emballage samt använda vår fraktsedel
tillbaka etc. Returer får endast sändas tillbaka med våra fraktsedlar
via DHL. Observera också att det enligt lag är du som ska betala
fraktkostnaderna och att varan skall skickas tillbaka inom 14 dagar.
Enligt nya reglerna i "Lagen om distansavtal och avtal utanför
affärslokaler” så kan en använd vara returneras med rätt för
värdeminskning av säljaren. Denna utgörs efter hur varan är använd samt
produkttyp. För mer information om denna punkt, kontakta oss.
Efter
mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman med avdrag för
ursprungliga fraktkostnader och eventuell värdeminskning att återbetalas
till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog återförsändelsen. Har du returnerat en vara och fakturan håller på att förfalla, ska du alltid betala din faktura innan senaste förfallodatum. När vår returprocess är klar krediteras din order. Vid frågor om din faktura, kontakta Klarnas kundtjänst på www.klarna.se
Ångerrätt gäller ej vid köp av specialprodukter, beställningsvaror, varor som blivit modifierade eller ändrade från ursprungligt skick, kabelhärvor, kopplingar, coilovers, packningar eller konverteringskit om varan kommit i produktion för din order!
Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.
För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i visa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering.
Observera också att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna. Kostnaderna för returfrakt är ej samma som för första utleverans. Returfraktens kostnad beräknas på avstånd och storlek av DHL.
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är
privatperson mottagit en skadad produkt ska du anmäla det till oss direkt samt DHL. Är paketet skadat utanpå så ska detta noterats till chauffören/utlämningsstället.
Mottagaren uppmanas att i omedelbar anslutning till mottagandet av gods kontrollera om det är behäftat med dold skada. Dold skada ska anmälas till DHL snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet för biltransporterat eller lagrat gods, senast fjorton (14) dagar efter mottagandet av flygtransporterat gods och senast tre (3) dagar efter mottagandet av sjötransporterat gods.
Om
du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel
vara, ska du snarast efter att du tog emot varan, skicka reklamation
till oss via e-post förutsatt att du reklamerar skadan inom
garantiperioden. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive
tillverkare eller serviceställe. Har du anmält en skadad leverans, montera aldrig produkten eller släng kartongen innan besked om åtgärd lämnats.
Det gäller för såväl
privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt
skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma
transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig
beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom
skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den
skadade eller felaktigt skickade varan.
Vi står ej för missad verkstadstid pga leveransförseningar. Boka aldrig verkstadstid innan du mottagit och kontrollerat dina varor.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika
onödiga kostnader.
Glasfiber-/plastprodukter
Vi kan ej garantera en 100% finish på plast/glasfiberprodukter pga materialets egenskaper. Gelcoat och glasfiber spricker lätt vid frakter/hantering och det är vanligt förekommande att ex. en liten spricka eller kantstötning uppstår. Detta är inga problem att fixa vid förarbetet till lackering. Provmontera alltid en vara innan bearbetning/lackering. En lackerad vara går ej att reklamera.
Vid leveranser av glas-/kolfiberprodukter är det viktigt att kontrollera godset så det är helt innan du skriver på frakten. Är godset skadat så skall detta anmälas direkt till chauffören. Detta gör att vi kan söka ersättning vid eventuella skador. Görs inte detta är det nästintill omöjligt att söka ersättning på skadat gods. Kontakta oss direkt om du upptäckt en skada på din vara. Vi ersätter ej skador som inte är anmälda till chauffören vid leverans.
Pricerunners köpgaranti
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem inträffar. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom en timme efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner kostar inget och tar bara ett par minuter! Bli medlem gratis på PriceRunner
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
För fullständiga finstilta villkor och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.
Bilprovningen
Då nästan alla våra produkter är eftermarknadsdelar som lämpar sig för styling och motorsport finns inga garantier på att bilprovningen godkänner dessa.
Ring för pris/offert
Detta villkor/status har varor som i shoppen visas med priset 1:- Kontakta oss innan köp för att få dagens aktuella pris.
Information, pris och bilder
Vi reserverar oss mot
eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad
gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Om det
förekommer bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta
avbildningar av en viss vara.
Vi reserverar oss för prisändringar och prisfel. Vid eventuell prisändring kontaktar vi alltid dig som kund först innan ordern behandlas.
Användningsområden
Vi säljer i första hand eftermarknadsprodukter vilket betyder att dom är anpassade för racing. Våra produkter är i de flesta fall inte godkända eller byggda för gatbruk om inte annat anges. Det är kundens ansvar att hålla sin bil godkänd vid besiktningar osv.
Spårningsprogram & statistik
Vi använder fler externa system för att spåra våra besökares beteenden på vår webbsida. Detta för att kunna erbjuda dig som kund den bästa upplevelsen och relevant information. Uppgifterna sparas ej och uppgifterna är inte på personnivå utan endast som besökarnummer.
Läs gärna vår integritetspolicy här.
GDPR
Den 25 Maj 2018 träder nya dataskyddsförordningen i kraft. Vi och våra partners jobbar efter denna princip följer det nya reglementet.
Force Majeure
Båda
parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet
förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte
rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande
omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller
försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering,
rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet
på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft
samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har
sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra
omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller
försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än
till onormalt hög kostnad.
Tvist
- Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
- Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.