Öppna och återcirkulerande dumpventiler för prestanda och ljud

Vi förstår att entusiaster som du söker efter det bästa när det gäller prestandauppgraderingar till din bil. Därför är vi stolta över att erbjuda ett brett utbud av dumpventiler från välkända varumärken som GFB, Nuke Performance och Turbosmart. Med vårt sortiment av öppna och återcirkulerande dumpventiler kan du ta kontroll över ditt fordon och maximera dess prestanda. Läs vidare för att upptäcka fördelarna och skillnaderna mellan dessa två typer av dumpventiler samt hur de fungerar.

Öppna Dumpventiler: Maximal Prestanda & Häftigt Ljud

Om du letar efter enkel, billig och bra uppgradering är en öppen dumpventil det perfekta valet. Dessa ventiler släpper ut övertrycket från turbon rakt ut i atmosfären, vilket ger ett härligt dumpljud. Vid växling och acceleration ger öppna dumpventiler ett karakteristiskt "pshhh" ljud. Dessutom minskar de effektivt turboladdarens belastning samt gör att turbon kan ladda om snabbare vid nästa gaspådrag.

Återcirkulerande Dumpventiler

För dem som föredrar ett mer diskret ljud och samtidigt vill upprätthålla optimal prestanda, är återcirkulerande dumpventiler ett bättre val. Dessa avlastningsventiler flyttar övertrycket från turboladdaren tillbaka in i insugetsystemet istället för att släppa ut det i atmosfären. Genom att återcirkulera luften behålls trycket i systemet, vilket minskar turboladdarens lagg. Det talas ofta om att nyare bilar samt vissa bilmärken är känsliga för öppna dumpventiler. Då passar dessa återcirkulerande de modellerna bättre.

Hur fungerar en dumpventil?

En dumpventil är en viktig del av ett turboladdat system och fungerar genom att släppa ut övertrycket från turboladdaren när gaspedalen släpps eller växlar. När föraren avbryter gaspådraget, stängs spjället och trycket från turboladdaren har ingenstans att ta vägen. Det är här en dumpventil kommer in i bilden. Genom att öppna sig snabbt släpper dumpventilen ut övertrycket antingen i atmosfären (för öppna dumpventiler) eller tillbaka in i intagsystemet (för återcirkulerande dumpventiler). Detta minskar trycket på turboladdaren och förhindrar eventuella skador eller prestandaförluster.

Vad är skillnaden på en öppen och en återcirkulerande dumpventil?

Den huvudsakliga skillnaden mellan en öppen dumpventil och en återcirkulerande dumpventil är var övertrycket släpps ut. En öppen dumpventil släpper övertrycket rakt ut i atmosfären, vilket ger det karakteristiska "pshhh" ljudet och minskar belastningen på turboladdaren. Återcirkulerande dumpventiler, å andra sidan, dirigerar övertrycket tillbaka in i insuget, vilket behåller trycket i systemet och förbättrar turboladdarens respons och effektivitet. Valet mellan de två beror på dina personliga preferenser när det gäller ljudprofil och körbarhet, alternativt vad som rekommenderas för din specifika bilmodell.

Filter
43
Produkter
Filtrera nedan:
Varumärke
GFB HKS Nuke Performance Turbosmart
43
Produkter
Rensa filter
GFB Dumpventil SV50 GFB
Klarar över 300psi! Vilket motsvarar laddtryck från 13 stycken EVO X. Denna dumpventil klarar med andra ord av jobbet! V-bandsfäste och alufläns.
3369 KR
Köp!
2-4 veckor
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord