- Totalt 0 kr
Intercooler
Intercoolerns huvudsakliga syfte är att kyla luften som kommer från turbon och ska in i motorn.
Anledningen till att man vill sänka denna temperatur är att kall luft har högre densitet av syre. Det gör att man kan tillsätta mer bränsle och på så sätt få mer effekt!!
Det finns två stycken olika typer av Intercoolers. Luftkyld och Vattenkyld
Den absolut vanligaste typen av intercooler är den luftkylda men det finns även en vattenkyld variant. Denna används mer och mer i nytillverkade bilar där det är platsbrist. Fördelen är att man kan montera den var som helst i motorrummet, vilket gör att man kan ha kortare rör och kylförmågan är mer stabil.
Den luftkylda är ett mer kostnadseffektivt och även mer effektivt på racebilar. Nackdelen är att de oftast blir långa rör och effektiviteten påverkas av bilens hastighet.
Här strävar man efter att ha en så stor yta som möjligt där luften flödar bra. Det gör att man i huvudsak strävar efter att ha en så stor IC som möjligt i fronten på bilen.
Intercoolerrör
Till de flesta turbobilar finns färdiga intercoolerrörskit. Dessa är byggda för bästa möjliga flöde utan att behöva bygga om allt för mycket i motorrummer. Vissa modifikationer krävs ibland men är mycket små och anvisningar på dessa medföljer isåfall.
När man bygger en tävlingsbil som enbart ska gå på bana strävar man efter att rören går så kort väg som möjligt. Detta för att turbon inte ska behöva bygga upp tryck i onödigt långa rör vilket påverkar spooltiden negativt.
Så det man ska tänka på är att ha så korta rör som möjligt!