- Totalt 0 kr
Välj din modell!
Mazda Miata MX-5 - Här hittar du tillbehör och trim som gör din bil roligare!
Använder du din bil på bana eller söker du styling till din MX-5? Oavsett vad så har vi ett enormt sortiment av tillbehör inom styling och trim/tuning för din bil. Vi levererar dagligen delar till dessa bilar. Allt ifrån ställbara stötdämpare / coilover till kompressorkit. Vi erbjuder exempelvis bromsbelägg och bromsskivor som passar perfekt för bankörning, coilovers som hjälper dig att kapa tiderna på banan eller en frontläpp som höjer utsidans look!
Våra rekommendationer till Miata MX-5
Fälgar:
Ett populärt fälgval till är de välkända Enkei RPF1. Det är en perfekt fälg för dig som kör på bana då det är en lätt och otroligt stark fälg som ger dig responsen från styrningen som din Mazda förtjänar. Många köper den även fast bilen inte kommer köras på bana, då är det oftast för den snygga designen samt att man sänker den ofjädrade vikten vilket ger en bättre körkänsla
Det som skiljer modellerna åt är vilken storlek som är att föredra. Ägare av MX-5 NA och NB siktar oftast in sig på den lite mindre 15x8 ET28 medan till NC och ND så är måtten oftast 17x7.5 ET48 och 17x8 ET45. Det finns mängder av olika storlekar av RPF1 så är du ute efter någon annan storlek så finns dessa att tillgå i kategorin för Enkei RPF1
Chassi:
Dessa små bilar har en fantastisk väghållning redan från fabrik. Det finns dock delar som gör körningen ännu roligare! Coilovers, Krängningshämmare och Stag är det vi ska gå in på lite djupare här.
Coilovers är ett samlingsord för ställbara stötdämpare. Dessa är alltid ställbara i höjd men finns även med ställbar hårdhet i olika varianter så som enbart Envägs (Rebound), 2-vägs (Compression och Rebound) och även som 3-vägs (High och Lowspeed Compression samt Rebound). Vilken sats som passar dig bäst är det budgeten och ändamålet som avgör.
Vill du bara ha möjligheten att sänka bilen men bara bruka den på gatan så är ett populärt alternativ Teins Street Basis Z. Här har man satsat på en coilover som ska vara kvalitativ men ändå hålla ett väldigt lågt pris. Man återanvänder därför standard-topplagringarna vilket även gör att man reducerar vägljud jämfört med att ha en Pillowballtopplagring. Perfekt för att användas på vägen med andra ord!
Är du däremot ute efter en sats som ska gå hårt på bana på helgerna men ta dig från punkt A till B ibland så rekommenderar vi BC-Racings BR-modeller. Det är vår mest sålda coiloversats och är verkligen en prisvärd coiloversats där man har höjd och hårdhetsjustering. Höjden justeras genom att korta ner eller förlänga hela dämparen med hjälp av nedre infästningen. Det gör att man inte påverkar fjädringsvägen eller hårdheten när man höjer och sänker utan det justeras separat. Det är en klar fördel vid bankörning då du kan sänka tyngdpunkten men ändå behålla fjädringsväg.BC-Racing BR hittar du genom att Klicka här.
Ska du däremot bygga en ren banracebil så behöver man kunna justera in chassit lite mer precis. Då ska man sikta in sig på en 2-vägs eller 3-vägssats för att kunna justera rebound och compression separat från varandra. Då får man sikta in sig på BC-Racings ER eller ZR alternativt KW Clubsport.
Krängningshämmare är de stag som hjälper stötdämparna att hålla din bil ifrån att kränga i kurvorna. Här finns det ett flertal olika varianter att välja mellan men populära val är Whitlines och ST Suspensions kompletta kit med främre och bakre krängare samt ställbara stab.stag. Prisvärda kit med allt det som behövs med andra ord!
Chassistag är något som blir mer och mer populärt. Förut nöjde man sig med att byta ut bussningarna i OEM-stagen men numer vill man gärna köra med ställbara stag för att kunna justera in hjulvinklarna mer exakt för att få ut det lilla extra. Här kan vi verkligen rekommendera att kika på Hardrace sortiment av ställbara stag. De har allt från Toestag, Camberstag, krängningshämmare, länkarmar, förstärkta styrleder och även chassikomponenter med RollCenter-justering. Vill du ta din bil till nästa nivå så tveka inte att kika närmare på dessa!
Bromsar:
Bromsar är något av det viktigaste på din bil. Att ha bra skivor och belägg är något som är A och O vilket många som testar sina MX-5or på bana får uppleva. Det är nämligen extra viktigt med bra delar på MX-5 som har ganska små skivor som inte klarar av att transportera bort värmen mellan inbromsningarna. Det ställer höga krav på att beläggen klarar av temperaturen utan att Fade:a. Körs din bil bara på bana eller om du byter belägg när du kommer till banan så rekommenderar vi Hawk Performance DTC-belägg. Det är väldigt hårda belägg som klarar av de allra extremaste temperaturerna utan att ge vika! Anledningen till att man inte ska köra dessa på gatan är att de behöver komma upp i temperatur innan bromsförmågan blir bra, det gör att det kan vara lite otäckt när man bromsar de första gångerna och det knappt händer något. Det är inte trafiksäkert och därför ska dessa köras på bana.
Kör man däremot på gatan och vill hålla sina fälgar rena så rekommenderas EBC Redstuff. Det är ett keramiskt belägg som dammar motsvarande 10% av vad ett OEM-belägg gör. På så sätt klarar sig fälgarna från bromsdamm länge och väl.
Det man ska kolla noga innan man beställer främre belägg är vilken storlek det är man har på sin bil. MX-5 kom nämligen med 2st olika varianter som oftast benämns som "Stora bromsarna" och "Små bromsarna". De stora bromsarna har ett art.nr hos Hawk Performance som börjar på HB522 medan de små bromsarna har ett art.nr som börjar på HB691. Detta ser man enkelt på bilden av ritningen på beläggen då det står i övre vänstra hörnet.
Tuning:
En nackdel med Miatan är standardeffekten ur motorn. Här har det getts rum för många uppgraderingar. Några vanliga enkla sätt att få ur lite mer effekt är att öppna upp luftvägarna lite. Det gör man lättast med ett luftfilterkit och ett nytt avgassystem. Det behöver inte springa iväg så farligt i pengar och man bibehåller körbarhet och livslängd.
Skillnaden på ett Luftfilterkit och Kalluftsintag kan du läsa här.
Ett vanligt sätt att få ur mycket mer effekt är att överladda motorn. Det görs antingen med en kompressor eller turbo.
Vi rekommenderar Kraftwerks färdiga kompressorkit för att slippa göra stora modifikationer på bilen. Dessa kit är nämligen bolt on och kräver inte att man kapar eller liknande i karossen. Det har gjort dem till ett populärt val i vår shop vad det gäller överladd.
Detta rekommenderas såklart inte om du ska köra bilen på gatan och passera besiktningshallen en gång per år. Besiktningsmännen kommer nämligen ha invändningar på dessa modifikationer och kommer kräva omregistrering eller återställning. Därför är detta bara att rekommendera om det är en banbil.
När man börjar trimma brukar man fort upptäcka att kopplingen är den svaga länken i drivlinan. Det är dock ett ganska smidigt byte på dessa bakhjulsdrivna bilar och behöver inte bli kostsamt. Kopplingar finns i många olika utföranden och för olika ändamål. För vanlig vardagskörning rekommenderas inte att köra på en av de värre kopplingarna då dessa oftast är tungtrampade och svåra att slira med, med andra ord ingen höjdare i trafiken. Satsa då istället på en av de enklare modellerna med organisk lamell. Det ger dig en lite starkare koppling men du behåller all körbarhet.
Har du däremot överladdat motorn är det dags att uppgradera kopplingen rejält. Kika då på en koppling som passar ditt ändamål bra men ändå klarar effekten som motorn levererar.
En guide om Clutch Masters kopplingar hittar du här.