H-Profil eller I-Profil - Vilken vevstake är egentligen bäst

H-Profil eller I-Profil - Vilken vevstake är egentligen bäst

Vilken typ av stake passar mitt motorbygge?

H- eller I-Profil - Här jämför vi dessa

När det kommer till vevstakar så står ofta motorbyggare världen över inför ett val, ska det vara H-Profil eller I-Profil? Både dessa typer av vevstakar representerar en väldigt hög standard och kommer ge motorn en betydligt bättre länk mellan vevaxeln och kolvarna. De har dock lite olika karaktärer vilket gör att de passar bättre i olika applikationer utifrån karaktären på motorn. Vi dyker in i skillnaderna på dessa vevstakar så du får mer skinn på näsan till ditt motorbygge!

Design och uppbyggnad

H-Profil

Namnet H-profil kommer från formen om man ser vevstaken i genomskärning. Den är då utformad som ett "H" med 2st hela långsidor med en brygga mellan som bildar den liggande delen i H:et. Det extra materialet i mitten av staken gör den väldigt stark och fördelar även ut påfrestningarna jämnt över staken. Därför passar denna perfekt i motorer som är hårt trimmade och har högt vrid redan lågt i registret

I-Profil

I-Profil däremot är i motsvarande genomskärning utformad som ett "I" där midjan är avsmalnad hela vägen och kortsidorna nu är kompletta hela vägen. Detta ger också en väldigt stark konstruktion men är oftast lite lättare. Detta gör att I-profil med sin lite lägre vikt gör sig lämpligare i en högvarvig motor som kanske inte har lika höga laddtryck.

Vikt och roterande massa

På grund av den massivare konstruktionen i mitten så är som sagt H-profil-stakar något tyngre än en motsvarande I-profil. Det gör att man oftast får en något tyngre roterande massa men samtidigt en länk mellan veven och kolvarna som tål extremt höga cylindertryck även vid höga varvtal. Det gör att man föredrar dessa i överladdade motorer där man vet att man har högt vrid redan under 6000rpm och kommer ha höga laddtryck även längre upp i registret. I-profil med sin lättare vikt däremot föredras i motorer där låg roterande massa är en avgörande faktor. Detta är t.ex. högvarviga motorer med snabb respons där låg vikt på alla interna delar är lika viktig som hållbarheten

Sammanfattningsvis kan man säga att vad man ska välja beror på vilken typ av motor man ska bygga. Dock är självklart inte formen allt utan hur och i vilket material vevstaken tillverkats samt vilka vevstaksbultar som används är starkt avgörande faktorer på för hållbarheten på staken. Vissa tillverkare säljer H-Profil som ett mer prisvärt alternativ och I-profil som mer "high-end" medan andra tillverkar bara tillhanda håller det ena eller andra.


Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
45år av ST Suspensions

45år av ST Suspensions

En resa genom tid och innovation som vid sammanslagning tog rejäl fart! ST Suspensions har gått från en pionjär till ett väletablerat märke för alla!
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord