- Totalt 0 kr
Kolvar
När man ska välja kolvar så finns det några saker man ska ha i åtanke. Det är egentligen inte svårare än att veta vilket borr man ska ha. För att underlätta detta så skriver man oftast vilken överdimension kolvsatsen har. Det gör att man knappt behöver veta vilket borr motorn har från början, utan man utgår helt enkelt från standard och sedan hur många millimeter överdimension. T.ex är +0.5mm just 0.5mm större än standard. Har du ett obearbetat block(Ej borrat) så är det STD-kolvar som gäller! Överdimension kräver alltid borrning!
Nedan följer ett urval av kolvar i STD och +0.5mm. För resterande sortiment Klicka här.
Vevstakar
Vevstakarna är länken mellan kolvarna och vevaxeln. Med andra ord är det en väldigt viktig del i den roterande kedjan i motorn. Ökar man laddtryck etc. så ökar påfrestningarna på vevstakarna drastiskt och då är det dags att byta till starkare. När en vevstake böjer sig eller går av så drar det med sig en massa merjobb(om det ens är möjligt att laga utan att byta block). Därför rekommenderar vi att byta även om man bara gör mindre uppgraderingar på motorn. Bara för att förstärka och försäkra sig om att de håller!
Vevstakar är alltid standardlängd och är direkt utbytbara med OEM om inte annat uppges
Nedan följer ett urval av vevstakar:
Lager
Här är delen som kräver mest kontroller innan montering. Här slarvas det ofta när det byggs motorer då många antar att det bara är att lägga i skalen och de då har rätt lagerspel. Det får nästan alltid lagerras som följd. Så är det någonstans i monteringen du ska stanna upp och vara extra noggrann så är det vid detta moment. Kolla alltid vad din motor kräver för lagerspel och håll dig i närheten av det. Är inte lagerspelet rätt så kommer inte oljan kunna göra sitt jobb och som tidigare skrivit så blir det haveri.
Lagerspel mäts enkelt med Plastigage eller med mikrometer!
Hoppa aldrig över detta steg!
ARP
ARP är tillverkaren som satt standarden för bultar i motorer. Man frågar inte längre om någon har uppgraderade bultar, man frågar "-Har du ARP?". Det säger en hel del!
Viktigt att tänka på är att man monterar ARP är att när man drar hårdare så ändrar man formen på materialet. Därför rekommenderas alltid att line-hona, detta för att vevstakar och ramlageröverfallen fortfarande ska vara runda och fina även fast man dragit så mycket hårdare. Annars sliter man på lagren i onödan!
Nedan hittar du de olika ARP-bultarna:
Packningssatser
För att fullborda renoveringen av bottendelen rekommenderas att man byter packningar. Cometics "Street Pro"-satser är ett grymt komplement som innehåller de packningar som behövs. Lågt pris och en grym kvalitet är ett vinnande koncept!
Nedan hittar du Packningssatser