- Totalt 0 kr
Kamaxlar
Kamaxlar, eller kammar som det oftast heter i folkmun, är delen som bestämmer hur mycket och hur länge ventilerna ska vara öppna. Dessa bestämmer med andra ord karaktären på motorn. Genom att byta kammar kan man få en motor att bete sig helt annorlunda. Man kan flytta registret till ett område som passar ändamålet för bilen.
Det som huvudsakligen skiljer kammarna åt är Duration(Hur länge kammen håller ventilen öppen) och Lyft(Hur mycket den öppnar ventilen). Båda dessa spelar stor roll på karaktären.
Vill du läsa mer om kammar? Klicka här
Nedan hittar du ett urval av kammar. För övriga kammar, Klicka här
Ställbara kamdrev
För att ytterligare kunna finjustera registret på motorn krävs justerbara kamdrev. Deras huvudsakliga uppgift är att vara länken som får kamrem/kamkedjan att driva runt kammarna. Med ställbara menas att man har lite justermån på hur kammarna ska stå i förhållande till varandra och vevaxeln.
Nedan hittar du ställbara kamdrev:
Ventilfjädrar
Ventilfjädrarnas uppgift är att stänga ventilen. De har med andra ord i uppgift att hålla ventilen tryckt mot kamaxeln även när man passerat nocken. OEM-ventilfjädrar är bara anpassade för OEM-kammar, därför rekommenderas alltid att byta till hårdare ventilfjädrar när man byter kammar. Annars kommer inte fjädrarna hinna stänga ventilen i tid och man kan i värsta fall få ventiler som slår i kolvarna på höga varv. Det i sin tur leder till krökta ventiler och haveri.
För att ytterligare styva upp fjädrarna när man ska varva riktigt mycket med höglyftande kammar så börjar man köra dubbla ventilfjädrar. Det är en rekommendation till dig som ska ta ut maximalt ur din motor!
Ventilfjädrar köps lättast i kit tillsammans med Retainers
Nedan hittar du olika Ventilfjäderkit:
Ventiler
Ventilernas uppgift är att vara dörrvakt in till cylindern. Insugsventilen öppnas när ny bränsle/luftblandning ska in i cylindern och avgasventilen öppnar när den blandningen är förbrukad.
Ventilerna sitter i en väldigt utsatt miljö då det är väldigt varmt i cylindern. Man har därför provat olika varianter genom åren för att kyla ventiler. Det är olika beläggningar på samt olika salter inuti för att förflytta värmen från tallriken upp i skaftet.
Det man ska kolla noga på är vilken storlek på tallriken. Det vanligaste är STD, vilket inte kräver bearbetning av toppen. Så fort det är överdimension(Mäts i millimeter. T.ex +0.5mm) så krävs att dessa matchas mot toppen!
Nedan hittar du ett urval av ventiler
Topplockspackning
Topplockspackningen ser till att ytan mellan blocket och toppen hålls helt tät. För att underlätta för packningen och få den att hålla ordentligt gäller det att ytorna är helt plana. Därför rekommenderas alltid att man planar av ojämnheter både på toppen och på blocket.
Topplockspackningar finns i en mängd olika tjocklekar och storlekar. Vi rekommenderar att man lägger sig runt 1.3mm i tjocklek för att få en packning som tar de sista ojämnheterna bra utan att påverka kompressionshöjden för mycket. Behöver man däremot plana av toppen eller blocket så kan man kompensera detta med en tjockare packning.
Angående Borr rekommenderar vi alltid att man lägger sig mellan 0,5-1mm över borret på cylindern. Detta för att inte riskera att packningen sticker in i förbränningsrummet.
Nedan följer rekommenderade Topplockspackningar samt Packningskit